Huisstijl en ontwerpen

Een huisstijl ontwerpen is de basis voor wat je een visuele herkenbaarheid zou kunnen noemen.
Sinds het begin van de jaren zestig is in het begrip huisstijl een heel breed begrip. Sommige
organisaties en bedrijven zien huisstijl alleen als een logo dat overal wordt gebruikt. Anderen zien
het begrip huisstijl echter veel breder, als een corporate identity. Daarbij wordt ook de manier
waarop mensen met elkaar om gaan en waarop klanten worden begroet gezien als de huisstijl.
Een sterke logo is een goed middel om de organisatie te positioneren. Door te investeren in een logo
en huisstijl inversteerd u in herkenbaarheid en vertrouwen. Vertrouwen in de organisatie zelf en in
de diensten en producten die ze aanbiedt. Dit geld niet alleen voor grotew bedrijvenmaar zeker ook
voor kleine bedrijven en instellingen met zorg gekozen huisstijl zal heel nuttig zijn.

 

Waar moet je aan denken?
Zomaar een ontwerper opdracht geven om een nieuw logo te bedenken leidt bijna zeker tot
teleurstellingen. Goede ideeën een duidelijke briefing, goede planning en kostenbewaking zijn
minstens net zo belangrijk.
Bij de invoering van een nieuwe huisstijl is de voorbereiding van groot belang. In deze fase worden
gekeken naar wat de huisstijl nu is, en waar de organisatie naar toe wil. Ook worden alle huisstijl
dragers geïnventariseerd – het drukwerk inclusief auto’s, kleding, panden etc. Daarbij wordt
gekeken naar de representativiteit van drukwerken en wordt er gekeken welke prioriteit verdienen
en welke kunnen vervallen.
Het logo en de kleur kunnen op vele plekken terug komen. Huisstijldragers zijn onder andere het
drukwerk, zoals briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, formulieren, rekeningen en brochures. Ook
de naamborden, bewegwijzering, stands op tentoonstellingen, relatiegeschenken, vlaggen,
koffiekopjes in de kantine, audiovisuele presentaties en het wagenpark zijn dragers van de huisstijl
en kunnen bedrukt worden met het logo.

 

Wat maakt een logo tot een goed logo?
Een herkenbare huisstijl kenmerkt zich door de aanwezigheid van een logo. Let vooral op: een leuk
plaatje is beslist nog geen goed logo. En wat u zelf erg mooi vindt, is ook niet per se een goed logo.
Wij stemmen een logo af op op de doelgroep. Zoekt en niet in de eerste plaats op wat jij/u mooi
vindt. Wat wilt u uitdragen dat is het belangrijkste aspect van je logo. Een goed logo zorgt voor
herkenning, en draagt bij aan naamsbekendheid en identiteit van uw bedrijf. Bovendien onderscheid
je je ermee van anderen.
Een logo alleen vormt nog geen huisstijl. In een goede huisstijl zijn herkenbare elementen (blokjes,
rondjes, figuurtjes, streepjes en/of kleuren) verwerkt, die afgeleid zijn van het logo. Deze elementen
keren steeds terug en zorgen zo voor de herkenbaarheid en identiteit.
Het belang van typografie
De ene letter is de andere niet. Uit de vele (10.000 fonds) kan best keuze worden bepaald. Maar de
keuze is afhenakelijk van het hele ontwerp. Het gekozen of gemaakte lettertype bepaalt mede de
uitstraling van je logo en je huisstijl. De verhoudingen en het gebruik ervan moeten kloppen bij
wat u wilt uitstralen. Bijvoorbeeld: een logo van een speelgoedwinkel moet kleurrijk zijn, maar een
te kleurrijk logo voor een financieel adviseur kan een te lichtvoetige indruk maken. Al deze
aspecten horen bij het vakgebied van de typografie. Wij als vormgever kunnen u helpen bij de
keuze (of het ontwerpen) van een lettertype dat bij jouw bedrijf past.